Läsplattan vs boken?

Vad kommer att hända med den traditionella boken när läsplattan nu är tillgänglig för alla? Det finns redan ett flertal olika läsplattor på marknaden som kostar från 1500 kr och uppåt. På den enklaste läsplattan får du plats med ca. 350 böcker, ganska fantastiskt. En läsplatta är en elektronisk platta där du kan läsa böcker, tidningar och dylikt. Den kallas också e-bokläsare, bokdator och e-läsare. PC för alla har gjort ett stort test på nio stycken läsplattor som du hitta här.

Kristina Lundblad som disputerat i bokhistoria vid Lunds universitet anser, enligt TT, att boken och läsplattan inte är konkurrenter. Lundblad menar att läsplattan kan öka läsandet eftersom olika sorters texter blir mer tillgängliga. Läsaren är inte längre hänvisad till en fysisk bok. Samtidigt menar hon att boken har en särställning och att människor tycker om att bläddra i böcker. Jag tycker definitivt att det är något visst med pappersprassel, hundöron (inte i bibliotekets böcker så klart) och den speciella boklukten. Men kanske handlar allt om en vana, kanske är det inte formen som är det primära utan innehållet. En riktigt bra berättelse är kanske alltid bra oavsett i vilken form du tar del av den, eller?

Jag kan verkligen se fördelar med en liten läsplatta exempelvis vid resor. Du får plats med massvis med böcker i ditt handbagage, du behöver inte ens välja, alla får plats. Fast i min favoritfåtölj vet jag vad jag föredrar, jag vill prassla med tidningssidor och vända böckernas blad, bestämma mig för hur långt jag ska läsa och sedan ta ett par sidor till. Jag är inte redo för att helt bryta med min kompis boken, inte på långa vägar. Men jag tror att jag kan välkomna en ny vän, läsplattan.

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Framtidens bibliotek, Ny teknik, Smått & gott. Bokmärk permalänken.