Palestina II / Etgar Keret

Den 9/7 tipsade jag om Etgar Kerets bok Åtta procent av ingenting som jag tänkt ställa fram i anslutning till utställningen om Palestina. Men jag kunde inte hålla fingrarna borta från den, så i helgen har jag funnit en ny vän. Han heter Etgar Keret och är född 1967 i Tel Aviv. Han är inte bara författare utan även filmregissör och manusförfattare.

Keret debuterade 1993 och har sedan dess gett ut fyra novellsamlingar, tre seriealbum och en barnbok. På svenska har det hittills bara översatts två titlar, ovan och Goda intentioner, 2009.

Åtta procent av ingenting är en novellsamling där de flesta berättelserna bara är 3-4 sidor långa. Men som läsare kastas man direkt in i skruvade situationer och problematik av sällan skådad klass. Min favoritnovell handlar om en kille vars flickvän bär på en fruktansvärd hemlighet. Hon berättar för sin pojkvän att hon varje natt förvandlas till en liten fet man med en guldring på lillfingret. Killen tror henne inte, men det visar sig vara sant. Det slutar med att Killen blir bästavän med tjockisen, fast han är lite burdus och kan kläcka ur sig hemska kommentarer, helst åt unga kvinnor. Jag tyckte boken var helt underbar och jag är inte ensam om det. I DN mer eller mindre geniförklarar Maria Schottenius honom, läs hennes recension här.

Jag har svårt att hitta någon att jämföra honom med (om man nu ska det) men tankarna går till Argentinaren Julio Cortázar. Speciellt till hans bok Den där Lucas som skildrar valda episoder ur Lucas liv. Ganska vardagliga händelser, som att han ska gå till affären och handla, men det händer alltid något som gör att Lucas spårar ur.

Så här mitt i sommren kanske ett litet smakprov på Keret i form av ett julevangelium inte är så dumt. Keret skrev det 2009 för Expressen och det heter En kille som kunde gå på vatten. Mycket nöje!

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Författare, Lästips, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.