En i flera bemärkelser stor roman

I början av 2000-talet befann jag mig på trekking i Malaysias djungel. I min ryggsäck hade jag ett antal utlästa pocketböcker och jag var i desperat behov av ny läsning. Då råkade jag stöta ihop men en engelsman i ett djungelläger, som ävan han bar runt på en massa utlästa böcker. Vi bytte böcker med varann och han var väldigt mån om att det var en av dem som jag bara måste läsa. Boken var skriven av John Fowles och hette The Magus. Killen hävdade att det var den största läsupplevelse han någonsin haft och att det var världens bästa bok. Så jag började så klart läsa just den boken och killen hade rätt. Nu, sisådär tio år senare, är den fortfarande en av mina stora favoriter och John Fowles, en favoritförfattare.

Därför blev jag väldigt glad när jag såg att Lotta Olsson rekommenderade boken i DN (27/6). På svenska heter den Illusionisten och Olsson skrev; En i flera bemärkelser stor roman: tjock som en tegelsten, man kan ha den som dörrstopp. Innehållet är omfångsrikt, associativt, lärt och tillräckligt för att man ska kunna grubbla en livstid.

Den grundläggande berättelsen handlar hur en ung man kommer till den grekiska ön Phraxos. Där lär han känna en exentrisk miljonär som kallar sig Conchis. Conchis håller på med ett slags sociopsykologiskt expriment och Nicholas (som den unge mannen heter) blir en del i detta. Som läsare har man en massa trådar att hålla i och exakt när jag trodde jag räknat ut vad Chonchis sysslar med så öppnar sig en fallucka och allt tar en ny vändning. Boken får verkligen geniknölarna att glöda.

Fowles fick sitt genombrott 1963 med en annan höjdarbok, Samlaren. Därefter kom det åtta böcker, bland annat Den franska löjtnantens kvinna som även blev en film med Jeremy Irons och Meryl Streep. Fowles gick bort 2005 men han slutade skriva redan 1987 efter en mindre hjärnblödning. Hans dagböcker gavs ut 2007 och jag väntar ännu med att läsa dem. Det känns bra att ha något kvar att läsa av Fowles.

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Författare, Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.