Undrar vad Sven Ljungberg hade tyckt

Förra veckan gick Ragnar Thoursie bort; denna vecka Sven Ljungberg. Ljungberg var en stark och egensinnig konstnär. Från en grafikutställning på 70-talet minns jag helt tydligt en svit dekorativa bilder av skator och, det som gjorde mest intryck på mig, en bild av en pojke sittande på en köksstol med bar överkropp med en bok i knäet. En bättre bild av läsningens, vad ska man säga, väsen än denna pojke, djupt försjunken i sin bok, kan jag inte tänka mig.

Ljungberg var oerhört produktiv och mångsidig. Han illustrerade andras böcker. Som i Ivar Lo Johanssons fall helt kongenialt. Men han skrev och illustrerade också egna. Som stadsmiljöaktivist i en annan tid och ett annat sammanhang läste jag med stort nöje hans elaka uppgörelse med lokalpolitikerna i Ljungby, den stad han förblev trogen i hela sitt 92-åriga liv. Vi som vet bäst heter boken som är en skoningslös attack på hemstadens okänsliga och till synes rationella stadsomvandlare. Den finns inte i Varbergs bibliotek, men det gör bl.a. den så sent som 2006 utgivna Ljungbergs Ljungby : en småstad i förändring.

En annan veckonyhet är att vi nu slår igen biblioteksporten, flyttar hela biblioteket till Gamlebyskolan (Komvux) och där öppnar ett provisoriskt bibliotek i väntan på det nya som kommer att invigas kring årsskiftet 2011-12. Det blir, vad gäller insidan, ett nytt modernt stadsbibliotek som vi kommer att berätta mycket om framöver. Och det blir, vad gäller utsidan, ett viktigt och spännande tillskott till Varbergs stadsbild. Till den gamla 1800-talsteatern i nyrenässans och 80-talsbiblioteket i betong fogas en trälamellinklädd glaslåda, lik ett ”fågelbo”, som Lars Gauffin på Nyréns Arkitektkontor har uttryckt det. Jag tycker mycket om det.

Undrar vad Sven Ljungberg hade tyckt.

Per Falk

Ljungbergsmuseet i Ljungby >

Det här inlägget postades i Det nya biblioteket, Författare och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.