Bad och bibliotek – ett framgångsrecept sedan antiken

I veckan blev jag välsignad av slumpen. Två gånger. Först meddelade mig opinionsinstitutet SKOP att jag erbjuds delta i Medborgarundersökning 2010. Många frågor om min syn på samhället och livet. Det kändes lite jobbigt faktiskt. Sedan fick jag besked från Sveriges Radio att jag ingår i Svensktoppsjuryn under fyra veckor. Lite mer lustfyllt, men min kännedom om Svensktoppen är inte uppdaterad. Det jag spontant får i huvudet vid ordet Svensktoppen är Per Mybergs 34:an strömmande ur transistorn under söndagsseglatser på Vänern. Det måste ju ha varit – 1965?

Med slumpen på min sida och med tanke på att alla goda ting är tre borde jag förstås köpa en Trisslott. Men det tredje har kanske redan inträffat i och med veckans besked att Varberg utsetts till årets tillväxtkommun. För nog är det en händelse som ser ut som en tanke att priset kommer samtidigt som det efterlängtade bygget av nytt bibliotek och kulturhus just skall sätta igång.

En centrumutvecklare i en västgötakommun ringde mig och ville ha en del faktauppgifter om biblioteksverksamhet. Han, som i sin yrkesutövning alltså arbetar för att stadskärnan skall leva och utvecklas, var helt klar över att kommersen behöver kulturen och framför allt biblioteket. Att bibliotek är en god investering rent ekonomiskt har vi, som jag påpekat tidigare, ekonomers ord på. Men det räcker kanske att tänka själv och framför sig verkligen se biblioteksvardagen med dess frihet och mångfald.

Mircea Nitescu brukar säga att romarna gjorde två saker där de drog fram: de byggde bad och de byggde bibliotek. Jag vågar vitsa till det och säger att Varberg framöver kommer att gå på två b:n. Bad och bibliotek – ett framgångsrecept sedan antiken.

Per Falk

Det här inlägget postades i Det nya biblioteket, Samhällsfrågor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.