Att skriva en text och att läsa en

Hela biblioteket är fyllt av texter. Varje text har något slags budskap. Den som formulerat texten vill förmedla något. Den som tar del av texten tolkar och gör sig en föreställning om vad texten vill säga. Att detta är en komplicerad sak vet vi (det är något forskare av skilda slag ägnat sina liv åt) och har fått belägg för under de senaste veckorna.

Vad säger den högra skylten? Där står: ”Biblioteket flyttar och är därför stängt. Vi öppnar igen måndagen den 20 september i provisoriska lokaler på: Gamlebyskolan Östra Långgatan 14”. Hur många som förstått texten som den är avsedd har vi ingen aning om. De hör ju inte av sig eftersom de vet att biblioteksverksamheten ligger nere fram till 20 september då den återupptas på Gamlebyskolan.

Men några goda medborgare har förstått texten på ett annat sätt. De har läst att biblioteksverksamheten befinner sig tillfälligt på Gamlebyskolan och att den återupptas på Engelbrektsgatan den 20 september. Således förväntar de sig ett öppet bibliotek på Gamlebyskolan.

I en sådan situation kan man endast kapitulera. Frågan är inte vad man skrivit utan hur en människa som vill in i biblioteket som i detta nu inte finns har läst. Man får alltså skriva en ny skylt. Frågan är om den vänstra skylten av alla läses som den är skriven. Eller om vi måste sätta dit en tredje.

Hela biblioteket är fyllt av texter. Varje text har något slags budskap. Texten avläses och tolkas oavbrutet. Hur många tolkningar kan det totalt röra sig om på ett år för Varbergs bibliotek?

Tanken svindlar.

Per Falk

Annonser
Det här inlägget postades i Det nya biblioteket, Smått & gott. Bokmärk permalänken.