John Lennon

”Jag öddes den 9 oktober 1940 när, tror jag, narzisserna ännu blommade oss ledda av Hatolf Beatler (som bara hade en). I alla fall fick dom mej inte. Jag idkade olycka samskolor i Liderpöl. Och ändå klarade jag mig inte – till mina mostrars förfåning.”

Det finns en bokskrivande John Lennon också. Redan 1964 kom In his own write, tolkad till svenska av Peter Curman och Ingemar Lindahl, och utgiven året efter under titeln På eget sätt (citatet hämtat därifrån). Det är en samling ordvrängande absurda nonsenstexter med illustrationer av författaren själv. För mig som såg A hard days night tre gånger samma vecka blev boken en bekräftelse på Lennons absoluta storhet – och det oberoende av hur mycket jag begrep.

John Lennon skulle alltså ha fyllt sjuttio idag. Google serverar oss ett färdigt sökresultat. Det är bara att ta för sig.

Per Falk
_____________________
Medier av och om John Lennon på Varbergs bibliotek >

Det här inlägget postades i Författare, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

