Ingen tidsspill att läsa Spill

Spill. En damroman av Sigrid CombüchenSedan någon dag tillbaka ägnar jag min pendlingstid åt Spill. En damroman av Sigrid Combüchen. Det kan komma att bli en av höstens stora läsupplevelser, om man ser till de omdömen boken har fått: ”…en imponerande roman, stilistiskt och tekniskt formfulländad” (ur motivering för Augustpriset), ”…så formfulländad att den lämnar snart sagt all dagens prosa efter sig” (SvD), ”…en fullständigt underbar berättelse” (Expressen). Men jag blir också glad när Mats Gellerfelt i SvD skriver att boken ibland inte är helt lättläst. För mig tar det ett tag att komma in i boken och det är först nu, efter ett hundratal sidor, som jag börjar få grepp om berättelsen.

Att på några korta rader redogöra för bokens innehåll är i stort sett omöjligt, men försöka duger. Berättelsen rör sig på flera plan, både i tid och rum – Lund, Köpenhamn, Berlin och Stockholm, det är 30-tal och nutid. Huvudfigurerna är en författare, kallad Sigrid Combüchen och en äldre svensk kvinna, Hedwig Langmark. Mellan dem påbörjas en brevväxling efter att Hedwig läst en av Sigrid Combüchens tidigare romaner, Korta och långa kapitel, där ett visst fotografi figurerar. Ett fotografi som Hedwig tror föreställer henne själv med familj utanför Sigrids grannes hus, som Sigrid dock själv låtsas bo i, för att få Hedwig att berätta mer om sitt liv som ung. Utifrån fotografiet och brevväxlingen börjar Sigrid skriva på en ny roman, där hon fantiserar om Hedwig som ung. Hänger ni med? Ytterligare en dimension lades till min läsning när boken Spills författare, den ”riktiga” Sigrid Combüchen, satt i stolen framför mig på tåget…

Jag hoppas och tror att Spill. En damroman kommer att ligga under många granar på julafton. Även här på biblioteket är efterfrågan stor, över 20 reservationer och även en och annan herre står på kö.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Litterära priser, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

