En ny favorit

Då och då hittar jag en bok med det där lilla extra. Det som gör att jag bara inte kan stänga boken, utan istället ligger och läser och läser långt in på småtimmarna. Den klassiska tanken bara ett kapitel till tar över och jag är hjälplöst förlorad. Så idag är jag trött men lycklig för att jag hittat Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper. Det är en berättelse med tvära kast, den får mig att skratta för det är så absurt och ni nästa stund snyfta, för att det är så himla sorgligt.

Det handlar om Doug som för tre år sedan levde ett bekymmersfritt ungkarlsliv i storstaden. Men så mötte han kärleken med jättestort K i den 11 år äldre Hailey. De gifter sig och Doug lämnar storstaden och flyttar med henne och hennes då 13-årige son till en välordnad förort. Doug har aldrig varit lyckligare, men två år senare inträffar katastrofen. Hailey omkommer i en flygolycka och Doug blir fullständigt mosad av sorg.

Nu har det gått ett år sedan Hailey dog och Doug begraver sig fortfarande i sin sorg. Men nu börjar omgivningen tycka att det är dags för honom att börja leva, speciellt hans tvillingsyster Claire, som är gravid och just lämnat sin trista make. Dessutom börjar Hailys son, Russ, som nu är 16 år att hamna på glid och det verkar som Doug är den ende han kan vända sig till. Dougs lillasyster Debbie ska gifta sig med Mike som hon träffade på Hailys begravning. Doug kan inte acceptera det och är allmänt jävlig mot dem.

Doug är någon slags skribent och skriver en spalt som han kallar Hur man talar med en änkling. Den håller på att bli oerhört populär och hans agent vill att det ska bli en bok av den. Dessutom verkar den få alla singelkvinnor att ge honom varma blickar, vilka han försöker undvika.

Jonathan Tropper beskrivs som en amerikansk Nick Hornby av förlaget och den beskrivningen stämmer nog ganska bra tycker jag. Detta är den första av hans böcker som översatts till svenska och jag hoppas verkligen fler är att vänta.

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Författare, Lästips, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.