Små franska pärlor

Ät mig Agnès Desarthe[sekwa] förlag är ett relativt nystartat förlag som satsar på  att ge ut franskspråkig litteratur på svenska. Samtida, kvinnliga författare har företräde. Än så länge har förlaget gett ut 29 böcker och här finns några riktigt spännande författare. Jag har inte läst alla, men de jag har läst har jag tyckt mycket om. Jag kan t.ex. rekommendera Claire Castillons novellsamlingar Insekt och Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska, Delphine de Vigans No och jag och Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Nu sist har jag läst Ät mig av Agnès Desarthe.

Romanen Ät mig gör mig dock lite kluven. Gillar jag det här eller inte? Inledningsvis handlar det om en kvinna som gör det många drömmer om, i alla fall i min bekantskapskrets, hon öppnar en liten restaurang kallad Chez moi. Det är mycket prat om mat och redogörelser för hur Myriam ska få till matlagningen rent praktiskt i den lilla restaurangen på 53 kvadratmeter som nattetid även är hennes bostad. Visst blir man lite sugen ibland när man läser om whiskeymarinerade fikon, vitlöksspäckade lammbogar och farinsockerglaserad mangold, men inledningsvis förhåller jag mig rätt avvaktande till berättelsen om Myriam. Men allt eftersom förstår man som läsare att bakom den här högeffektiva, smått hysteriska allt-i-allon Myriam finns det en kvinna som bär på mörka hemligheter. Allteftersom dessa hemligheter avslöjas sänks också tempot i boken och den blir då mer intressant. Metaforerna minskar i antal och en kvinna med både kött, blod och gruvliga samvetskval träder fram som får mig att både avsluta och uppskatta boken. Så jo, jag gillar faktiskt Ät mig, även om det inte är min favorit bland förlagets böcker.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

