Rockhistoria

Jag blev väldigt glad när jag fick veta att Klingan- Världsmusik med Lennart Wretlind skulle sända en ny omgång med sex rockhistoriska intervjuer. Programmet startade den 6 mars och först ut var en intervju med The Doors, från 1968. Följande veckor kommer, Patti Smith (1976), Ulf Lundell (1975), Ry Cooder (2005), Frank Zappa (1968) och Kate & Anna McGarrigle (1977). 

Wretlind har arbetat som musikjournalist i över 40 år och han har en hel del spännande med sig i bagaget. Förra året sändes sex andra intervjuer och de kan du lyssna på här (även intervjun med The Doors från i söndags finns här).

Klingan sänds söndagar i P2 kl 11-12, repris i P2 Musik torsdagar kl 14.30. I programmet presenteras dessutom riktigt bra musik som jag inte hade en aning om att jag ville höra. Ofta något band som jag inte kan uttala namnet på från Colombia eller Tjeckien. Men som tur var finns en eminent hemsida (som du hittar via länken ovan).

Å, vad jag gillar public service.

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Musik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.