Drömmar och syner vid havet 2


Det kom ett mejl från Lisbet R i Kalmar, bördig från Trönninge  söder om Halmstad. Hon hade här på bloggen hittat Drömmar och syner vid havet, filmen Jan Troell 1963 gjorde på uppdrag av Landstinget i Halland. Hon hade sökt filmen ett tag och kunnat belägga dess existens, men aldrig kunnat få tag på den, inte kunnat se den. Sedan ledde en googling för någon vecka sedan rakt in i vår blogg. Hon skriver:

Oj oj oj vad roligt! Det var jag som representerade Viskan och Varberg. Jag minns speciellt att Jan Troell var så sjösjuk när vi åkte ut med båten.( jag tror det var Bua fiskeläge) Min mamma hade brett smörgåsar med pannbiff och ägg. Jan sa att han nästan inte kunde hålla sig från att äta upp dem genast, men vi måste ju ha nåt på sjön!! Det blev inget av det. Väl ute på sjön vid fikadags låg Jan Troell helt utslagen, hans filmkille från Halmstad fick filma det mesta och jag satt och åt stekt fisk med fiskargubbarna. När vi gick iland igen var Jan den förste som sa: Ni har väl sparat nån macka till mig. Det blev fikapaus och alla var nöjda och glada! Om du visste vad glad jag blev när jag hittade detta!

Tack för en kul historia!

Per Falk

Det här inlägget postades i Film, Lokalhistoria och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

