Du är din generation

Nästan alltid när jag sätter upp böcker i hyllorna på biblioteket hittar jag något spännande som måste tittas i eller läsas. Häromdagen hittade jag Du är din generation av Elaine Bergqvist. I boken berättar Bergqvist om språk, kultur, händelser och andra faktorer som har påverkat den generation du tillhör och därmed också dig.

Min generation, 70-talisterna, kallas för konsensusgenerationen. Enligt boken är vi genus- och jämställdhetsmedvetna och alla ska vara vänner. 70-talister avskyr konfilkter. Vi växte upp med devisen ”ingen ska vara bättre än någon annan”, därmed konsensusgenerationen.  

De teveprogram och filmer som format oss är bl.a. fem myror, Solstollarna, Stjärnornas krig, ET, Boktipset (vem minns inte regnbågssoffan) och Barnjournalen. Oj, vad nostalgisk jag blir, undrar om boktipsen finns på you tube?   

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Facklitteratur, Lästips, Smått & gott och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.