Digital delaktighet – Digidel

Kampanjen Digidel 2013

Trots att Sverige hamnar högst upp på tre rankinglistor som försöker mäta olika länders beredskap och förutsättningar att bli ett framgångsrikt informationsteknologiskt land är det 16 % av svenskarna över 16 år som inte använder Internet. Detta innebär i reda siffror 1,3 miljon svenskar.

Flertalet av dessa personer är äldre (50+), låginkomstagare och kvinnor, vilket i slutändan gör det hela till en demokratisk fråga. Allt fler kontakter med samhället flyttar i allt större utsträckning över till Internet, vilket försvårar för dem som står helt utanför eller känner sig obekväm med att använda Internet. Den här digitala klyftan hoppas kampanjen Digidel 2013 råda bot på. Kampanjens mål är att få ytterligare minst 500 000 svenskar att börja använda Internet innan utgången av år 2013.

Läs mer om kampanjen på Digidels hemsida.

Lillemor Åkerman

Annonser
Det här inlägget postades i Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Digital delaktighet – Digidel

  1. Ping: ”Sociala medier : nåt för alla” | Varbergs bibliotek – människor, möten, medier

Kommentarsfältet är stängt.