Vilken teater av Siegfried Lenz!

Vilken Teater! Siegfried LenzJag gillar verkligen hur bokförlaget  Thorén & Lindskog förpackar sina böcker. Varje omslag är unikt, på samma gång som igenkänningen är stor mellan förlagets böcker. Samtidigt är jag rädd att de lite anonyma omslagen gör att dessa pärlor går många människor förbi. Så tänker jag när jag ser att Vilken teater av Siegfried Lenz stått orörd i nyhyllan på mitt bibliotek ett par veckor. Jag har läst några av förlagets tidigare böcker och just omslaget gör att jag känner stor tillit till att även den här boken är en liten pärla. Men för en del andra tycks omslaget inte inbjuda till läsning, vilket är väldigt synd. För Vilken teater är riktigt bra!

Det är en tragikomisk historia som berättas av Clemens, litteraturprofessor som sitter i fängelse efter att ha godkänt sina kvinnliga adepter under inte helt rumsrena former. Till fängelset kommer Regionteatern för att spela upp en pjäs för de intagna. Under pausen tar Clemens, hans cellkompis Hannes och ytterligare ett antal interner tillfället i akt och rymmer med teatersällskapets buss. Iklädda fångdräkter hamnar de i staden Grünau där det pågår en kulturfestival och det nya teatersällskapet tas emot med öppna armar och gör succé med bl.a.  körsång, fotbollsmatch och instiftandet av ett hembygsmuseum. Men som Hannes konstaterar, offentligheten är inget bra gömställe i längden och snaran dras åt.

Det är humoristisk och sorglig bok med mycket längtan i, längtan bort naturligtvis men också längtan efter vänskap. För Clemens och Hannes del är det en längtan efter vänskap som till slut uppfylls med råge.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.