Zombiemassaker i skärgårdsparadis

Tjärven av John Ajvide LindqvistNu har jag läst min första e-bok från ”pärm till pärm” och detta tack vara att John Ajvide Lindqvist har valt att ge ut sin senaste bok Tjärven enbart som e-bok och MP3-bok. Jag är lite förvånad över hur snabbt jag accepeterade läsplattan, i det här fallet en iriver Story, som alternativ till vanlig bok. Möjligheten att förstora texten är helt klart ett plus när man passerat en viss ålder och läsbarheten är även den klart godkänd. Däremot saknar jag känslan av bok i handen, bläddret, lukten.

Tjärven skrev Ajvide Lindqvist på 35 dagar och han berättar i en intervju att det enda drivet i boken är att ”det ska vara så spännande som möjligt, hela tiden”. Och han har verkligen lyckats! Det är inte så ofta jag hoppas att tåget ska gå sönder, men de senaste dagarna har jag haft en önskan om att bli stående på rälsen någonstans mellan Göteborg och Varberg för att läsa klart.

I Tjärven åker 7 personer i 40-årsåldern en midsommarafton ut till ön Tjärven utanför Stockholm för en klassåterträff. Flera av dem har inte setts på många år och sammankomsten börjar lite trevande, men med hjälp av alkohol och en grill tinar den lite frusna stämningen upp. Det dröjer dock inte länge innan förutsättningarna för att det ska bli en riktig bladvändare tar vid. Jag vill inte avslöja för mycket, mer än att flera klassiska skräckfilmsingredienser ingår och att zombierna uppträder en masse. Det är förfärligt otäckt, för att inte säga äckligt och om det inte vore för att Tjärven även är späckad med humor skulle det nog bli lite övermaga. Trots det makabra innehållet har jag roligt medan jag läser Tjärven och Ajvide Lindqvist måste själv ha haft hemskt roligt medan han skrev den.

Till en början var Tjärven inte tillgänglig för biblioteken, vilket Ajvide Lindqvist fick en del kritik för, men nu kan man låna den som strömmande ljudbok (endast avlyssning via dator) och som e-bok via Varbergs biblioteks hemsida!

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

