Om man håller sig i solen av Johanna Ekström

"Om man håller sig i solen"Med viss möda har jag tagit mig igenom Om man håller sig i solen, Johanna Ekströms berättelse om uppväxten i en borglig författarfamilj, där förmågan att upprätthålla en fasad utan krackeleringar går före allt annat, där förmågan att formulera sig rätt går före äkta känslor.

Tyvärr ställer sig Johanna Ekströms egna formuleringar ibland i vägen för mig och jag tappar bort mig i texten. I vissa partier, när Ekström ger mig mer konkreta bilder av uppväxten, synnerhet när hon berättar om sin barndom, griper boken tag på allvar och jag kan ta till mig den lilla, mycket känsliga flickan som känner av sin omgivning och likt en kameleont ändrar färg för att bli ett redskap för föräldrarnas lycka och framgång. En liten flicka som inte finns till för sin egen skull.  I andra partier har jag inte riktigt tålamodet att följa hennes tankegångar och tappar tråden. Så det här en bok som nog bör läsas långsamt, men inte ens då vet jag om jag riktigt skulle tycka om boken. Men intresset för Per Wästbergs och Margareta Ekströms dotters bok är stor. Om man håller sig i solen är den femte mest reserverade boken på Varbergs bibliotek. På första plats ligger en annan biografi, Ett kort uppehåll på vägen till Auschwitz av Göran Rosenberg. Likaså förtsätter Felicia försvann, av Felicia Feldt, att locka läsare.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

