Göra kärlek av Mats Söderlund

Göra kärlek är en feministisk bok av Mats Söderlund, skriven i jämställdhetens namn. Den försöker förklara varför det här med kärlek är så svårt, varför passion och förälskelse så många gånger går över i besvikelse, bråk och kanske skilsmässa. Söderlund tar upp många olika orsaker till kärlekens dilemma, allt från psykologiska till könsmaktsordningen, och utgår både från sina egna erfarenheter och andras texter. En av teserna han driver är att vi luras av tron på den romantiska kärleken som ska överbrygga alla hinder. I stället måste vi våga blicka inåt, våga se våra egna brister, och ta tag i dem och inte tro att den andre ska göra oss hela; det jobbet måste vi göra själva. Kärleken i sig är, när förälskelsen klingat av, något man gör tillsammans och den måste bygga på respekt och ömsesidighet, jämlikhet och rättvisa.

På ett sätt är Mats Söderlunds bok Göra kärlek en modig bok. Jag har i alla fall aldrig tidigare stött på en bok av en manlig författare som ifrågasätter manlighet och patriarkat på samma sätt. Jag tror att den kommer att reta gallfeber på manliga anti-feminister, för det är ingen vacker bild Söderlund målar upp av det manliga släktet. Och visst har vi lång väg att gå innan vi kan vara nöjda vad gäller jämlikhet mellan män och kvinnor. Men riktigt så illa som Söderlund målar upp det är det väl ändå inte? Det här citatet t.ex. får mig att undra i vilken typ av samhälle Söderlund är uppvuxen i: Jag har vuxit upp med en mycket tydlig delning av mänskligheten i två delar och där den kvinnliga delen utan tvekan är dummare, svagare och mindre värd. Det budskapet har jag fått genom roliga historier, film, tidningar, litteratur och alla manliga förebilder överhuvudtaget i min närhet: morfar, farfar, farbröderna, pappa och pappas vänner, brorsan. Det kanske också handlar om vad man väljer att att se?

Vi behöver definitivt böcker som diskuterar manlighet och mansrollen. Söker jag på ämnesorden mansrollen alternativt kvinnorollen i vår bibliotekskatalog får jag 22 respektive 199 träffar, det säger ju en del. Det finns en hel del tänkvärt i Göra kärlek, men jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningarna av vare sig män eller kvinnor. Framförallt så tror och hoppas jag att unga människor av idag inte alls är så fastlåsta i traditionella könsroller som Mats Söderlund tycks ha varit till för bara några år sedan.  

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Facklitteratur, Lästips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

