Kreativa barn (och kreativa föräldrar)

En av årets favoriter bland barnböcker är  Min första bok om Ernst Billgren. Förtäckt som pekbok är den en ultimat samtalsbok att krypa upp i soffan och höstmysa med. Femton uppslag med detaljer från Billgrens tavlor och frågor att samtala om. Under den långa lässtunden får mina barn en fantastisk ingång till konsten, utan minsta lilla påtvingande. Vi pratar om allt från döden till huruvida änder gillar att titta på Melodifestivalen eller inte (jo, jag vet, döden enligt vissa…) 

Formatet passar ett-åringar lika väl som tio-åringar. Och jag är säker att den kommer kunna användas på äldreboende med stor framgång. Jag vet att mina barn gärna kommer att  läsa om den om ett år och diskussionen kommer att ta helt andra vändningar.

Detta är den första boken i serien ”Kreativa barn”. När kommer nästa undrar jag (och barnen, och mormor)?

/Mia Rosengren

Om Mia Rosengren

Bibliotekarie
Det här inlägget postades i Barn- och ungdomslitteratur, Facklitteratur. Bokmärk permalänken.