Befria ditt barn från gifter!

I höst har det släppts två superviktiga böcker för dig som är gravid, eller redan har barn. Här får du de senaste rönen om kemikalier i hemmet och hur du sanerar. I Handla rätt för en giftfri barndom finns det handfasta tips, websidor och guider till vilka märken som är bäst att köpa just nu. De tre författarinnorna är doktorer inom miljögift, hormoner och medicin.  Känns tryggt! Jag, som trott att jag är ganska miljömedveten inser att det alltid finns fler fällor att fastna i. Skönt att det finns tips på vart jag kan handla och inte bara tips på vilka kemikalier jag ska undvika. Det är en djungel att hitta rätt i. Fast jag fick bekräftat att mina Kavat-skor är ett bra köp!

Den onda badankan är mer övergripande och guidar mig också kring hur jag ska tänka angående möbler och inredning. Tex förordas miljövänliga tapeter före all målning av väggar. Det sköna med båda dessa böcker är att de är föräldraanpassade, dvs inte alltför tjocka. Det viktiga går att suga i sig utan att jag behöver sträckläsa och det är enkelt att hitta fakta kring det jag är mest orolig över, tex madrasser och kläder. /Mia Rosengren

Om Mia Rosengren

Bibliotekarie
Det här inlägget postades i Facklitteratur, Föräldrahylla. Bokmärk permalänken.