Nu ser du mig av S. J. Bolton

Utan att ha läst överdrivet många deckare i år vågar jag nog påstå att Nu ser du mig av S. J. Bolton är en av årets absolut bästa deckare. Välskriven, överraskande och spännande fram till sista sidan. Bolton kallar själv sina böcker för gothic novels och nog är det lika delar spänning och skräck. Slutscenen i Camdens katakomber kan få den mest orädde att vilja ha nattlampan tänd…

Har man en gång stiftat bekantskap med huvudpersonen Lacey Flint, en ung kvinna som nyligen har börjat arbeta inom Londonpolisen trots ett inte helt fläckfritt förflutet, då vill man ha mer. Glädjande nog är Nu ser du mig första delen i en serie. I Nu ser du mig dras Lacey Flint på ett drastiskt sätt in en mordhistoria med kopplingar till ingen mindre än Jack the Ripper. Den seriemördare som boken handlar om är nämligen en Jack the Ripper copycat. Mördaren söker dessutom kontakt med Flint, vilket gör kollegan Mark Joesbury både orolig och misstänksam. Jag kan lova att det är många turer innan Joesbury får svar på frågan om vilken av känslorna som är berättigad. När jag har ca en fjärdedel kvar av boken börjar jag ana vem mördaren är, men riktigt säker kan man inte vara innan slutet. Jag kan inte låta bli att bifoga en trailer för boken. Och, ja, boken är otäck. Men man kan ju alltid blunda lite när det är som värst…

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.