När det känns att det håller på ta slut av Stig Larsson

Häromdagen var jag inne i en bokhandel och hörde en kund fråga efter Stig Larssons nya bok. Expediten såg konfunderad ut och sa: ”Hm, Stieg Larsson, han är väl död? Kan det var Keplers nya du menar?” Nej, svarade kunden, jag menar den ”riktige” Stig Larsson… Den riktige Stig Larsson är alltså här med en ny bok, När det känns att det håller på ta slut.

Det har varit en del diskussioner kring Stig Larssons kvinnosyn och förkärlek för riktigt unga kvinnor. När man läser boken inser man att kvinnorna har blivit äldre i takt med att Stig Larsson själv åldras, men att åldersskillnaden tycks bestå och att det är viktigt för Stig Larsson att omge sig med vackra kvinnor. Med tanke på en del av Stig Larsson minst sagt uppseendeväckande uttalande, i boken och i intervjuer, känner jag att man kanske borde förhålla sig skeptisk till boken, men jag tycker faktiskt om den. Och förundras över hur en geniförklarad författare samtidigt kan vara så naiv (vilket han själv tillstår att han är). Det är lite samma känsla som med skräckfilmer, man vill bara ropa: Nej, ge dig inte i lag med de där människorna, det kan aldrig sluta väl! Men det är en underhållande och läsvärd bok. Många gånger när jag precis är på väg att tänka att här går du väl ändå över gränsen, förekommer Stig Larsson mig med att säga att det här kommer nog du som läsare inte att gilla, vilket tyder på en hel del självinsikt. Och att han nu har kommit till insikt om att sluta med amfetamin och genom att skriva boken försöka få andra att aldrig börja knarka, det är lovvärt. Hoppas bara att alla de unga människor, som enligt Stig Larsson har honom som idol, läser boken.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.