En arkitektur som får oss att tro att vi lever i ett civiliserat samhälle

ArkitekturTidskriften Arkitektur ägnar årets sista nummer (8) ”Arenor”. Spännvidden i detta så flitigt använda begrepp illustreras av tidskriftstemats nedslag i ett antal aktuella exempel. Här finns en koloss som Hyllie i Malmö i ena ändan av skalan och – Kulturhuset Komedianten någonstans i den andra. Clas Caldenby samtalar med Lars Gauffin om tänket bakom Komedianten.
– Vi tyckte att Varberg skulle må bättre av en arkitektonisk rikedom än en kylig elegans, därför valde vi att bejaka historien, säger Lars Gauffin, apropå kombinationen 1890-talsteatern, 1980-talsbiblioteket och det tredje nu på 2010-talet gjorda tillägget. Ett tredje formspråk, enligt Gauffin.

En linje i samtalet är Komedianten som ett uttryck för ett arv från Carl Nyrén. Gauffin:
– Jag skulle vilja beteckna arkitekturen som Nyrénskt samtida precis som Calles arkitektur alltid var. Att stapla arkitektoniska formspråk på varandra är adekvat idag och för husets rika innehåll och skalan i Varbergs stadsbebyggelse.

Arvet från Carl Nyrén handlar bl. a en arkitektur som får oss att tro på att vi lever i ett civiliserat samhälle, säger Gauffin.

Per Falk

Annonser
Det här inlägget postades i Komedianten och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s