Författarbesök 6/3 : Cecilia Gyllenhammar

portratt_gyllenhammar2-1024x682Den 6 mars får Varbergs stadsbibliotek besök av författaren Cecilia Gyllenhammar som har gett ut två böcker.

I En spricka i kristallen skildrar Cecilia Gyllenhammar, genom karaktären Suss, hur det var att växa upp i överklassen som dotter till P G Gyllenhammar och den uppburna socionomen Christina Gyllenhammar, bl.a. medgrundare till brottsofferjouren och Kriscentrum för män i Göteborg. En intervju med Cecilia Gyllenhammar som gjordes i Svenska Dagbladet i samband med att boken gavs ut 2004 finns att läsa här.

Stäpplöperskan har jag skrivit om i ett tidigare inlägg på bloggen. I den möter vi återigen Suss. Cecilia Gyllenhammar skildrar den stormande förälskelsen mellan Suss och Markus, en förälskelse som efter några år omvandlas till frustration och besvikelse och en bitter skilsmässa. Efter ett långt liv av instängdhet blir Suss frihetslängtan övermäktig och hon lämnar allt, inklusive barnen, och drar till Grekland.

Många har haft åsikter om och undrat över sanningshalten i Cecilia Gyllenhammars böcker. I en intervju i Dagens Nyheter den 27 maj 2012 berättar hon öppenhjärtligt: “Tyvärr hann vi aldrig komma så långt som jag hade önskat, men hon sade att allt jag skrev om vår relation i En spricka i kristallen var sant. Jag tar mig friheten att säga det nu när hon är borta. Jag tror att varken hon eller jag förstod vad vi varit med om. Mammas frustrationer och depressioner gick nog ut över just mig. Jag var barnet med stora, blöta ögon, med hjärtat utanpå kroppen. Det kan också ha varit en instinkt hos henne, en känsla av att ‘den där ungen kommer inte att klara sig”.

Cecilia Gyllenhammar är en författare med många tankar om livet, kärleken och vad det är att vara människa. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett mycket spännande författarmöte den 6 mars! Biljetter à 50:- säljs på Varbergs stadsbibliotek. Välkomna!

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.