Om vi fick bestämma… Arrangörsgruppen tycker till!

arrangörsgrupp

Foto: Mija Renström

Vi har läst och läst och är överens om att alla de nominerade böckerna är väldigt bra, fast på så olika sätt. Här kommer arrangörsgruppens personliga favoriter!

Fredrika: Min favorit är Lina Wolffs Bret Easton Ellis och de andra hundarna. Romanen sticker ut med sin unika språkstil och svarta humor. De färgstarka karaktärerna och deras öden lämnar avtryck i läsaren.

Kajsa: För min del blir det Skuggland. För det vackra språket och den välkomponerade texten. För att den är spännande som en thriller och för att jag inte kan låta bli att analysera innehållet.

Lillemor: Jag väljer Bret Easton Ellis och de andra hundarna, för berättarglädjen och för att den på ett skönt och humoristiskt sätt visar hur tragikomiska vi människor är. Och för kärleken i den.

Lisbeth: Jonas Bruns Skuggland är min favorit, för storyns samspel med spegelberättelserna, i skildringen av vårt ständiga sökande efter vår tvillingsjäl – det vill säga oss själva!

Mia B.: Min favorit är Ön därför att den får mig att fundera kring hur olika vi människor lever och tänker; vad som anses rätt och fel styrs i mångt och mycket av den kultur vi lever i.

Kerstin (ej på bild): Jag väljer Anyurus En storm kom från paradiset, det är en stark och smärtsam roman där en människas val kommer att förändra inte bara hans eget liv utan även nästa generations.

Pär: Jag har inte läst någon av böckerna, men känner på mig att Lina Wollfs bok nog skulle få min röst!

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Litteraturprogram i radio, Litterära priser, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.