Mina fräknar

Mina fräknar (inbunden)Mina fräknar är Sofia Hallbergs debut och den började som en idé på en skrivarkurs. Tur att det inte stannade víd det, för jag tyckte mycket om hennes bok och skulle gärna läsa mer av henne. Boken är en stillsam berättelse om kvinna vars drömmar är långt ifrån den verklighet som hon lever i. Karin ville bo i villa med man och barn, ha vänner från världens alla hörn som hon hade livliga diskussioner om världen med, hon ville arbeta på UD och vara lycklig. Inga av hennes drömmar har slagit in och hon blir allt mer deprimerad.

Hon är 39 år och lever med sin man i en vacker lägenhet i Vasastan, han jobbar på UD och hon för Manpower. Hon är ensam mycket eftersom Mats, som mannen heter, reser en hel del. När hon inte jobbar sitter hon på sin köksstol och dricker te. Hon har inga vänner och har börjat ge upp alla sina drömmar. Karin lever som i en bubbla, hon verkar ha stängt av sina känslor och livslust. Som läsare blir man riktigt upprörd över hennes undfallenhet och vissa val hon gör.

Men så en dag upptäcker Karin något konstigt med fräknarna på sin hud, de bildar bokstäver och har något att säga henne. Ungefär samtidigt berättar Mats att han träffat en ny kvinna och Karins värld börjar rotera oroväckande mycket och långsamt vaknar något hos henne. 

Mina fräknar är en bok som går snabbt att läsa, man dras in i Karins värld och vill så gärna veta hur allt kommer att sluta. 

Jennie Elmén

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mina fräknar

  1. Ping: Två nya recensioner | sofiahallberg.se

Kommentarsfältet är stängt.