God natt, oktober av Valle Wigers

god_natt_oktoberHäromdagen missade jag att kliva av vid min vanliga hållplats på väg till jobbet. Jag skyller på Adam i Valle Wigers bok God natt, oktober. För det är Adams historia som får mig att glömma både tid och rum. Samtidigt blir min färd genom ett nyvaknat Göteborg som en soundtrack till boken, för det är just i Göteborg som Adams resa utspelar sig.

Adam växer upp i det då nybyggda Landala Centrum, beläget i ett av de områden med landshövdingehus som revs under 1970-talet för att ge plats åt moderna bostäder. Han bor där tillsammans med sin mamma och pappa i ett av de nya, röda sjuvåningshusen, i en ljus, fin lägenhet med badrum, balkong och skinande kök. Men det är en långt ifrån lycklig familj vi möter. Pappan är där fysiskt, men mentalt frånvarande och de få gånger han visar några känslor överhuvudtaget är det ilska och agression. Mamman finns för Adam, men är ofta upptagen med egna bekymmer och för Adam är det helt omöjligt att förstå det hat pappan uttrycker gentemot honom och mamman. Så småningom inser Adam att pappan misshandlar mamman och under de påföljande åren blir hemmet en ”krigszon” där var och en bevakar sitt revir.

Efter några år, närmare bestämt den 3 oktober 1988, drabbas Adam av ännu värre trauma, föräldrarna omkommer i lika tragisk som mystisk bilolycka. Adam påbörjar den långa, långa vägen till acceptans av det som skett. Det blir en resa där han inte bara får hantera föräldrarnas död utan också tvingas våga börja närma sig den sanning som kanske kan förklara det hat pappan gav uttryck för.

Jag tycker mycket om God natt, oktober. Framförallt gillar jag Adam, som vågar gräva sig bakåt och inåt för att bli fri. Tack och lov att han lyssnade på kompisen Olof som sa: ”Det här är allt vi har, Adam. Det blir inte mer. Mellan två evigheter av mörker. Så gör någonting av det.”

Den 7:e november kan man lyssna till Valle Wigers på det nystartade Litteraturhuset i Göteborg. Då kommer även Linda Boström Knausgård som nyligen kom ut med Helioskatastrofen, också det en fantastisk barndomskildring där saknaden efter en far är det bärande temat.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.