Barnmorskan av Katja Kettu

barnmorskan-kettu_katjaDet nya året har bara börjat och jag har redan läst en bok som garanterat kommer att hamna högt upp på min Topp 10-lista 2014. Barnmorskan av Katja Kettu har i princip allt en bok ska ha – ett egensinnigt språk och en överraskande handling med ingredienser som kärlek, passion och ond bråd död. Samtidigt lär jag mig något om Andra Världskriget, som på samma gång känns både avlägset och väldigt nära då vi i vår tid ser krigets fasor återupprepas gång på gång, nu senast i Syrien.

Barnmorskan utspelar sig under åren 1944-45, i området Petsamo i gränslandet mellan Finland, Norge och Ryssland. I bokens inledning är Finland och Sovjetunionen på väg mot ett fredsavtal, medan tyskarna börjar närma sig en reträtt. I denna tid av krigströtthet och stor osäkerhet utspelar sig Kettus bok.

I det tyska fånglägret Zweilager 322 i Titovka arbetar den finska barnmorskan Vindöga. Till fånglägret kommer också SS-officeren Johannes Angelhurst. Han arbetar som krigsfotograf och journalist med uppgift att skriva artiklar om samarbetet mellan ”broderfolken”. Angelhurst är omplacerad till Zweilager 322 då han har fått stora problem med den mentala hälsan, bl.a. efter att ha dokumenterat massavrättningen av 33 771 ukrainska judar i Babij Jar i september 1941. Vindöga blir passionerat förälskad i Johannes och är beredd till stora uppoffringar för hans skull. Även Johannes dras till Vindöga, men krigsskadad som han är tycks han till stor del ha förlorat förmågan att känna tillit. Kring denna passion mellan Vindöga och Johannes rör sig Kettu i en suveränt, men också komplext berättad historia. Det är först när jag närmar mig bokens allra sista sidor som jag förstår hur allt hänger ihop. Barnmorskan är en bok jag helst inte vill lämna ifrån mig. Samtidigt hoppas jag att den får många, många läsare.

Lillemor Åkerman

Notering | Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

