Nominerad till Sveriges Radios Romanpris 2014 Del 5 : Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård

helioskatastrofen_omslag_0Helioskatastrofen handlar om Anna vars far blir psykiskt sjuk. Han drabbas av schizofreni och förs till sinnessjukhuset i Skellefteå under stor dramatik. En gång var nog Annas far en bra far: ”Jag hade minnen. Naturligtvis hade jag det. Jag mindes havet. Jag mindes himlen. Himlen och havet. Jag mindes min far. Vänta. Jag mindes gåvorna jag fått som barn.” Fadern har tappat taget, kanske på grund av ett långvarigt missbruk och Anna har under lång tid fått ta ett alldeles för stort ansvar. När sjukdomen bryter ut och fadern försvinner både bildligt och bokstavligt gör Anna tappra försök att vara stark och gå vidare i livet, utan den älskade fadern vid sin sida. Hon omhändertas och placeras i en fosterfamilj som vill henne väl. Men Anna är skör, hon har svårt med alla förväntningar och känner sig liksom invaderad och tycks aldrig ha fått lära sig den svåra konsten att leva. I denna vilsenhet fångas hon upp av en pastor i pingstkyrkan där hon får rollen som den tungomålstalande Anna. Pressen leder till ett psykiskt sammanbrott för Anna och hon hamnar till slut på en psykiatrisk klinik, suicidal och djupt deprimerad.

Kanske kan traumat och förlusten av fadern innebära en möjlighet för Anna att växa och gå vidare, men vägen dit blir lång. Boken har ett öppet slut, men jag tror och hoppas att det kommer att gå bra för Anna. Det finns personer som ser henne, t.ex. en av sönerna i fosterfamiljen, Urban och skötaren Rodney på kliniken. Kanske är det i mötet med dessa personer som Anna kan få syn på sig själv? Det är en sorglig men vackert skrivet berättelse, med meningar som den här: Men ljuset som tagit sig in fanns där alltid i mörkret och jag ville inte nämna det vid dess rätta namn, men det hände att jag för mig själv i mörkret innan jag skulle somna, omfamnad av medicinerna, stavade till ordet hopp.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.