Oceanen vid vägen slut av Neil Gaiman

oceanen_vid_vägens_slutI Neil Gaimans nya bok Oceanen vid vägens slut återvänder en medelålders man till sin barndoms trakter i samband med en begravning. Efter begravningen får han en stund över och kör runt i trakten och hamnar till slut på granngården där något minst sagt omvälvande hände när mannen var barn. Barndomsminnen tränger sig på och en i dubbel bemärkelse fantastisk historia rullas upp.

Oceanen vid vägens slut kan av en yngre, men inte allt för ung person, läsas som en fantasyberättelse. Som vuxen läser jag den snarare som en känslig berättelse om hur det är att vara barn och en dag upptäcka att vuxna långtifrån alltid är goda och att det i varje vuxen kropp egentligen bara bor ett förvuxet barn. När pojken är sju år vänder några skrämmande händelser upp och ner på den lille pojkens trygga värld – bl.a. en hos familjen inneboende gruvarbetares självmord och åsynen av pappans intima relation med barnflickan Ursula Monkton. Monkton visar sig vara en ovanligt illasinnad person och över en natt förvandlas pojkens tillvaro till ett skrämmande kaos: ”Jag såg den värld som jag fötts in i och jag förstod hur skör den var, att den verklighet jag kände till bara var den tunna glasyren på en stor mörk födelsedagstårta där maskarna och mardrömmarna och hungern slingrade sig. Jag såg världen ovanifrån och underifrån. Jag såg att det fanns mönster och portar och farleder bortom det verkliga. Jag såg allt detta och förstod det och uppfylldes av det, precis som jag uppfylldes av oceanens vatten”.

Pojken söker hjälp hos grannflickan Lettie vars övernaturliga krafter blir ett vapen mot den ondska som Monkton symboliserar. Så de två, tillsammans med Letties mor och mormor, lyckas till slut besegra ondskans makter. Vägen dit är både sagolik och rörande. Neil Gaiman verkar dessutom vara en otroligt sympatisk person, titta gärna på Jessika Gedins intervju med honom i Babel. Boken kommer förstås att filmatiseras och det ser jag fram emot!

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.