Hela Halland läser: Om Ingela Strandbergs författarskap

hallandsk_kvinnokraft-226x320anka-franka-froken-fru---forr-och-nu-i-varbergVill man fördjupa sig I Ingela Strandbergs liv och gärning finns två lokalt producerade texter att fördjupa sig i. I boken Halländsk kvinnokraft, utgiven på CAL-förlaget 2012, finns Birgitta Tingdals fina porträtt av Ingela Strandberg, med rubriken Med traktor i tidlös poesi.

 

I Änka, fränka, fröken, fru: förr och nu i Varberg, utgiven på samma förlag 2013, finns Eva Liljas initierade text om Ingela Strandberg: ”Det svarta fäster jag vid stararnas kroppar” Fåglar och idéer i Ingela Strandbergs författarskap. Där fäster jag mig vid följande ord av Ingela Strandberg: Jag har alltid ansett att bilderna är diktens verkliga klartext. De är inga tecken, nej. De h ä n d e r inne i dikten. De är diktens suveränitet. Om jag t ex skriver att rymdens hästar skos för gryning är det precis det som sker inne i dikten. Det står inte i stället för något annat. Rymden h a r hästar. I dikten. Det finns smeder där som skor hästarna så att de kan springa ifatt gryningen. Det är ingen bild. Det ä r så. Det bestäms av språket”.
Dessa rader tar jag med mig in i min läsning av Strandbergs dikter.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.