Sånt är livet av Rosa Liksom

Rosa_Liksom_Sånt_Är_LivetIbland kan det gå lite trögt med läsandet. Man läser lite här, läser lite där, men har svårt att hitta den där texten att sugas in i. Och så helt plötsligt är den där, boken som får en att tänka: Men oj, vad är det här? En smått förlösande och oftast underbar känsla.

Detta drabbar mig när jag börjar läsa Rosa Liksoms Sånt är livet. Visserligen tyckte jag mycket om hennes förra bok på svenska, Kupé nr 6, så helt överraskad är jag inte, men blir glad ändå! För det här är speciellt. Boken består av 67 korta prosatexter, i vilka alla ett jag som kommer till tals. Dessa jag är uteslutande människor som hamnat utanför samhället, eller så har de kanske aldrig ens har varit en del av samhället. Det är arbetslösa, depraverade, alkoholiserade, desillusionerade, förtryckta – men ibland samtidigt passionerade – människor som berättar sina historier. De lever ensamma eller i synnerligen destruktiva relationer, det sociala arvet är påtagligt. Det finns ofta en uppgivenhet parad med en klarsynthet av typen ”så här blev mitt liv”.  Det här låter kanske ytterst tungt, men boken är skriven med en svart humor som gör att jag som läsare ler trots misären. Men det är klart, vill man roas utan att oroas, då ska man nog välja en annan bok…

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.