I tiden av Lyra Ekström Lindbäck

ekstrom_lindback_i_tiden_omslag_inbChristoffer är en kille i 30-årsåldern, uppvuxen i Norrköping men sedan flera år tillbaka bosatt i Stockholm där han försörjer sig som frilansande modeskribent och musikkritiker. Hela hans liv kretsar kring mode, musik och människor han beundrar, utseende och yta är allt. Det är superviktigt vilket intryck man ger, att man har det rätta kläderna, den rätta frisyren, umgås med rätt folk, gå på de rätta festerna, se de rätta konstutställningarna. Livet levs genom facebook, twitter och Instagram… Till en början blir jag trött på det man lite elakt skulle kunna kalla produktplacering, men efter ett tag stör det mig inte längre. Dessa attribut är en viktig del av Christoffers liv, på gott och ont. Numera mest på ont. Han älskar fortfarande sitt jobb och lever det liv han drömde om som ung, men är trots det inte lycklig. Inte ens lite halvnöjd utan ångesten kommer krypande och panikattackerna likaså. Han tänker ofta tillbaka på sin barndom som ”har blivit till ett mystiskt bortom. Den har fått samma hemlighetsfulla smak som i dokumentärer om kändisars uppväxt, han trodde aldrig att det skulle kunna hända. Men jag hade ingen aning om att det skulle göra så ont, tänker han. Att vara fast inuti den här tiden utan någon väg tillbaka, utan att kunna göra något annat än att forslas vidare av det aldrig sinande flödet av minuter och timmar, veckor och år”.

Även om Christoffer är mycket yngre än jag själv är och lever ett liv långt ifrån det jag själv lever, kan jag känna igen mig i hans tankar. Det tror jag att vi alla kan göra. Vi längtar alla efter att finna meningen med livet, få känna oss betydelsefulla. Christoffers väg går via en depression, han vänder sig inåt och bakåt i tiden för att, som Lyra Ekström Lindbäck så fint skriver, ”hitta tillbaka till den obestämbara skälvningen hos drömmar som inte kan bli någonting”. Och kanske var det nödvändigt för Christoffer, med denna vända ner i det mörka. Men jag tänker flera gånger under läsningen att jag skulle vilja ta Christoffer i handen och säga: Det blir bättre, jag lovar! Och även dela med mig av de råd en dansk psykologiprofessor gav i en artikel i DN förra året: ”Det viktigaste är inte alltid ”jag” och ”vad jag vill”. Ofta är det mer berikande att vända sig ut mot omvärlden och sina medmänniskor – och fråga ”vem är du?”. Det är inte alltid viktigt att ”finna sig själv”, utan att acceptera den man är just nu och att ge sig ut och möta världen. Mitt råd är att läsa en roman, och öppna sig mot konsten och världen.” Jag tror att Christoffer skulle skriva under på dessa rader…

Jag tycker mycket om I tiden. Den speglar vår tid på ett trovärdigt sätt och Christoffer känns så äkta; det är mörkt men hoppfullt på samma gång. Dessutom skriver Lyra Ekström så vackert. 2014 Augustprisnominerades hennes bok Ett så starkt ljus i kategorin Årets skönlitterära bok 2014.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Lästips, Skönlitteratur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.