Lättläst – för alla!

Precis som att det finns olika sätt att läsa på finns det flera olika anledningar till att man har svårt att läsa. Flera förlag satsar i dag på lättlästa böcker och utbudet är i dag omfattande och växer för varje dag.

Ett av dessa förlag är Vilja förlag. En stor målgrupp för dem är nyanlända och invandrare. Men, som förlaget skriver på sin hemsida: ”det är inte bara för nyanlända som lättlästa böcker behövs, det är lika mycket för alla andra som har svårt att läsa en traditionell bok. Det kan vara alltifrån att man hade det så tufft hemma när man växte upp, att man inte riktigt klarade av sin skolgång. Att man har koncentrationssvårigheter, att man har en lättare utvecklingsstörning eller att man helt enkelt aldrig har fattat att böcker kan vara någonting som passar en.”

Överlag tycker jag att de böcker som Vilja förlag ger ut håller en hög nivå. Det är en konst att skriva kort med kvalité! Förlaget delar in sina böcker i olika nivåer. Nedan följer exempel på de olika nivåerna (text hämtad på Viljas hemsida). Böckerna kan ofta fås med inläsning på mp3, alternativt kan man lyssna på ljudbok via Elib (kontakta biblioteket för mer info) :

flortenFlörten av Ann Gomér.
Nivå X-Small.
Det här är bilderböcker för vuxna. De är illustrerade och har ibland lite text. Ibland är det bara glosor. Bra för den som läser A-kurs och B-kurs på Sfi. Böckerna fungerar bra för analfabeter. Texterna handlar om vardagen och tanken är att man oberoende av exempelvis utbildningsbakgrund, kultur eller läsförmåga ska kunna ta till sig en berättelse. Sidantal max 20 sidor.

 

farfarFarfar av Hans Peterson.
Nivå Small.
För den som vill börja läsa/precis börjat läsa.
Extremt lite text på varje sida.
Enkla ord och korta meningar.
Innehållet ligger nära läsarens egen vardag.
Målet ska vara att ha läst en hel riktig bok, från pärm till pärm. Då väcks lusten att läsa ytterligare en bok.
Sidantal max 40 sidor.

 

kar-i-karlekenKär i kärleken av Ann-Charlotte Ekensten.
Nivå Medium.
För den som behöver befästa sin läsförmåga.
Vardagsnära språk, text i korta stycken med kort radlängd.
Ibland illustrationer men inte alltid.
Går mot längre löpande text, fortfarande väldigt lättläst.
Innehållet skildrar ofta situationer som är lätta att känna igen sig i. Innehållet fokuserar på händelseförlopp. Sidantal max 40 sidor.

 

darias-stigarDarias stigar av Emma-Ida Johansson.
Nivå Large.
För den som kan läsa, men kanske inte så gärna och inte så mycket. Språket består av välkända ord och uttryck. Handlingen är kronologisk och väldisponerad. Fokus på händelseförlopp men här finns också person- och miljöbeskrivningar. Ett fåtal karaktärer. Luftig grafisk form, lite glesare mellan raderna, bredare marginaler. Sidantal max 60 sidor.

 

ingen-vanlig-dagIngen vanlig dag av Zoe Whitall.
Nivå X-Large.
För den som kommit igång med sin läsning men fortfarande behöver lättlästa böcker. Ofta indelade i kapitel. Innehåller något svårare namn, ord och uttryck samt längre meningar. Luftig grafisk form. Omfånget på böckerna är lite större. Mer sammansatt handling. Fortfarande mycket lättläst. Sidantal max 150 sidor.

 

 

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.