Nazibruden av Anna-Lena Joners Larsson

Av personliga skäl tvingas Anna-Lena Joners tyvärr ställa in sin föreläsning kommande onsdag.

nazibrudenAnna-Lena Joners Larsson skulle då ha berättat om sin resa in den nazistiska rörelsen, tiden tillsammans med nazisten Erik med vilken hon också fick två barn samt den mödosamma vägen ut ur nazismen.

För dig som vill veta mer om hennes resa har Joners Larsson berättat den för frilansjournalisten Jessika Devert i boken Nazibruden – en sann historia som gavs ut nyligen. Det är en lättläst, rakt berättad historia som försöker förklara hur en ung kvinna kan dras in i något som hon till en början inte riktigt förstår vidden av. ”När jag träffade Erik var jag rotlös, en luffare utan fast punkt. Jag har egentligen alltid varit en rastlös själ. med då längtade jag efter en fast punkt. Erik blir min fasta punkt i mitt förvirrade tillstånd.” Väl inne blir den nazistiska världen den enda rätta och världen utanför förljugen och rutten. Joners Karlsson tillbringar flera år tillsammans med utövande nazister runt om i England, Tyskland och USA, där hon tom uppträdde på en musikfestival där medlemmar i Ku Klux Klan deltog.

Anna-Lena Joners Larsson tar i dag avstånd från alla former av förtryck, våld och rasism. Hon arbetar som diakoniassistent inom Svenska kyrkan, där hon bl.a. hjälper nödställda med mat och förnödenheter. Hon driver också Klädbytesgarderoben där människor gratis kan hämta och lämna kläder.

Lillemor Åkerman

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.