REDAKTIONENS SOMMARLÄSNING

Andrea Johansson, Lillemor Åkerman, Maria Rosengren, Fredrik Svanå

Snart vankas semestertider och bibliotekets blogg för litteraturkritik gör ett sommaruppehåll fram till den 6 september. Vad har då redaktionens medlemmar valt att läsa i sommar? Med boktipsen nedan önskar vi er alla en riktigt skön sommar med mycket tid för läsning!

Längta bort och längta hem

För några år sedan läste jag med stor behållning Där solen aldrig går ned: hur världens mest sorgsna land gjorde världen syndigare av Henrik Brandão Jönsson. Författaren utgår från de sju dödssynderna frosseri, vällust, girighet, högmod, vrede, lättja och avund för att ”skildra den osannolika berättelsen om hur ett av Europas fattigaste länder en gång i tiden var världens mäktigaste nation.” När han nu är tillbaka med en ny bok, Saudade: Att längta bort och hem på samma gång känns den som självklar semesterläsning för mig.

Förlaget skriver: ”I den portugisisktalande världen finns ett särpräglat ord som saknar översättning på andra språk – saudade. Uttrycket beskriver känslan av att samtidigt längta bort och längta hem. Ordet skildrar en motstridig sinnesstämning som kan vara både plågsam och njutbar – en skön sorg. Saudade kan uppstå när du längtar efter något eller någon som du förlorat eller som inte längre är tillgänglig. Det kan vara en person, en plats eller en livsstil. Att allt fler föds i ett land och hamnar i ett annat gör att saudadebegreppet blivit en universell känsla. Saudade håller på att bli normen i vår globaliserade värld.”

Som soundtrack väljer jag Cesária Évora, en av Cap Verdes största artister, inte minst med låten Sodade vars titel är den kapverdiska kreolska varianten av saudade. Cesária Évoras fantastiska röst sjunger fram längtan på ett sätt så att jag förstår utan att kunna språket hon sjunger på.

En roman kommer jag också att packa ner och då väljer jag Bli min av Richard Ford, som jag tänker passar bra ihop med Brandão Jönssons Saudade. Den beskrivs som ett gripande kärleksbrev till vår förlorade värld. Fords ständigt återkommande huvudperson, Frank Bascombe, innehar i romanen den mest sorgsna rollen av alla: som vårdgivare till sin son Paul, som diagnostiserats med ALS. På en gemensam resa möter Frank den dödlighet som är så definitiv för var och en av oss, och konfronterar därigenom vad lycka kan bestå i trots allt. Till den läsningen tar jag ta med mig ett citat från Richard Fords bok Kanada som kom på svenska 2013: ”Vad jag vet är att man har bättre chanser i livet – att överleva det – om man kan finna sig i förluster; om man klarar att inte bli cynisk; om man underordnar sig, som Ruskin menade, och har sinne för proportioner, och kan förena de olikvärdiga komponenterna till en helhet som bevarar det goda, trots att det goda sällan är enkelt att hitta. Vi gör vårt bästa, som min syster sa. Vi gör vårt bästa. Allesammans. Vi gör vårt bästa.

Lillemor Åkerman

Kravlöst (och episkt?) inför sommaren

Det viktigaste med min sommarläsning är att den är kravlös, att den är helt frikopplad från prestation och arbete, att det istället får lov att gå i lättjans tecken. Det betyder inte att det måste vara lättsam litteratur, tvärtom kan det vara en klassiker eller liknande som jag länge velat lägga tid på att läsa men inte hunnit med. Att få läsa i lugn och ro utan alltför många avbrott är också något jag längtar efter. I år har jag ganska många böcker i min läshög så vi får se vad som hinns med. Här är två av dem.

Vårt arbete med världslitteratur på biblioteken i Varberg har gett ringar på vattnet och en bok som jag har hemma är Borges I. Den första av tre, utgiven av Tranan där den argentinske författaren Jorge Luis Borges verk 1923-1944 finns med. Förhoppningen är att försöka läsa valda delar ur den. Han nämns i olika sammanhang som en inflytelserik och mytomspunnen författare och enligt förlaget är det mycket som tidigare varit oöversatt. ”För första gången presenteras författarskapet nu på ett övergripande sätt, med ett generöst urval i tre band. Urvalet är kronolo­giskt och rymmer såväl skönlitterära berättelser som essäi­stik, lyrik och tidningsartiklar.”

Den andra boken jag väljer är något helt annat, nämligen Delta Lady: a memoir, en biografi om Rita Coolidge, skriven med hjälp av Michael Walker. En bok som handlar om den amerikanska sångerskan, född i Lafayette, Tennessee med cherokesiskt påbrå. Hon har varit körsångerska bakom flera kända artister och varit gift med Kris Kristofferson som hon gett ut några album tillsammans med. Hon har också gett ut flera soloalbum och dessutom gjort ledmotivet till Bondfilmen Octopussy 1983 där Sverige ju bidrog med Maud Adams. I mina öron låter detta som en bok om en kvinna med intressant bakgrund, med rötter i en ursprungsbefolkning och sedan ett liv bland musiker under en spännande era.

Andrea Johansson

Väntan på Helga är över

Ofta blir min sommarläsning att jag läser någon av alla de böcker jag inte hunnit läsa under året eller att jag läser om någon favoritroman eller läser en klassiker.

I sommar tänker jag läsa Paul Austers genombrottsroman New York-trilogin som egentligen är tre romaner, nämligen Stad av glas, Vålnader och Det låsta rummet. Den betraktas som en modern klassiker och har stått alltför länge i min bokhylla men när Paul Auster lämnade oss i våras blev jag återigen påmind och nu ska läsningen bli av.



I augusti 2024 ges en bok ut som jag väntat på i tjugo långa år. År 2004 gav Bengt Ohlsson ut romanen Gregorius som handlar om pastorn i Hjalmar Söderbergs klassiska roman Doktor Glas från 1905. Gregorius fick Augustpriset 2004. I romanen Doktor Glas beskrivs pastor Gregorius som äcklig på alla tänkbara vis. I Gregorius får man en annan bild och en större förståelse för pastorn. Jag tänkte när jag läste Gregorius första gången att han måste även skriva om Helga. Men åren har gått och det har inte kommit någon bok om Helga men äntligen är det dags. Har läst om både Gregorius och Doktor Glas. Fantastiska böcker båda två och Bengt Ohlsson är en bra författare så jag tror inte jag blir besviken. Jag är bara så nyfiken på Helgas berättelse, det kan bli hur bra som helst.

Fredrik Svanå

Om ett trädgårdsintresse som (kanske) går överstyr

En kollega till mig benämnde sin partner kärleksfullt som svårt trädgårdsskadad. Och det slog mig att det ryms så mycket i de orden.  Jag förstod precis lusten och entusiasmen och ensamheten som familjen kan känna när hobbyn ibland går lite för långt. Något liknande skulle definitivt Jamaica Kincaids familj säga. De gav henne lite fröer och en spade en gång och lyckades väcka ett trädgårdsintresse som blev något utöver det vanliga. Jag ser framemot att få läsa om hennes trädgårdsfrenesi i den essäistiska boken med titeln (Boken om) Min trädgård.

Maria Rosengren

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.