Komma och gå

9789146221159_200_komma-och-ga[1]

Jag bestämde mig för att läsa Komma och gå av Taiye Selasi den 27 oktober förra året då jag såg författarinnan berätta om boken i Babel. En oerhört karismatisk kvinna som gjorde mig intresserad av få veta mer om det hon hade att berätta.

Taiye Selasi är född i London och har rötter i både Ghana och Nigeria. Komma och gå har hyllats av giganter som Salman Rushdie, Toni Morrison och inte mig emot. Det är bara att stämma in i hyllningskören.

Allt börjar en tidig morgon i Ghana. Kweku Sai, är på väg ut i sin trädgård. Han är 53 år, nyligen omgift, enastående kirurg och boken inleds med hans död. Kweku dör barfota en söndag före soluppgången, tofflorna står vid dörren in till sovrummet som två små hundar.  

Kwekus fyra barn finns inte hos honom när han dör, de är utspridda både geografiskt och känslomässigt. Men hans död gör att de träffas igen med trevande försök till att nå varandra igen, trots allt som varit. Alla bär de på hemligheter, skuldkänslor och längtan. De vill alla hitta hem och varandra, men de vet inte riktigt hur det ska gå till.

Taiye Selasi berättade i Babel att hon brukar tänka på familjen Sai och undra vad de gör och hur de har det. Det kommer jag också att göra för Komma och gå är en bok att minnas. 

Jennie Elmén

Detta inlägg publicerades i Lästips. Bokmärk permalänken.